החלטת מיסוי 3168/24
העתקת מדינת ההתאגדות של חברת החזקות זרה המחזיקה במניותיה של חברה בישראל - החלטת מיסוי בהסכם
1. העובדות:
1.1. חברה א' (להלן: "החברה הזרה"), הינה חברה זרה תושבת מדינת אמנה (להלן: "מדינת המושב המקורית") והינה חברת החזקות המחזיקה במלוא הון מניותיה של חברה ב' שהיא חברה תושבת ישראל (להלן: "החברה הישראלית").
1.2. מכירת מניותיה של החברה הישראלית על ידי החברה הזרה איננה זכאית לפטור ממס בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה (נוסח חדש) התשכ"א -1961 (להלן: "הפקודה") בשל יום רכישת המניות שאינו נכנס לתחולת הוראות הפטור בפקודה.
1.3. החברה הזרה מוחזקת בעקיפין על ידי תאגיד ציבורי זר ואין בקרב בעלי מניותיה בעלי שליטה תושבי ישראל.
1.4. בכוונת החברה הזרה להעתיק את מקום מושבה למדינה אחרת שגם היא מדינה גומלת (להלן: "מדינת המושב החדשה"). העתקת מקום המושב תתבצע הן בהיבט הרישום התאגידי והן בהיבט תושבות המס של התאגיד.
1.5. בהתאם להצהרת החברה הזרה, פעולת העתקת מקום המושב של תאגידים בין מדינת המושב המקורית למדינת המושב החדשה הינה פעולה מקובלת ומותרת ויראו בחברה הזרה בתום תהליך העתקת התושבות כתאגיד קיים שממשיך את פעילותו וזהותו המשפטית. בהתאם לדין המקומי במדינות (מדינת המושב המקורית ומדינת המושב החדשה), אין רואים בפעולה זו כפירוק של חברה קיימת והקמה מחדש של יישות חדשה. בסוף תהליך העתקת המושב למדינת המושב החדשה תימחק החברה הזרה מרשם החברות במדינת המושב המקורית ותהיה רשומה ברשם החברות במדינת המושב החדשה בלבד.
1.6. פעולת העתקת המושב, מייצרת אירוע מס במדינת המושב המקורית הדומה במהותו למס יציאה, בגין הנכסים אותם מחזיקה החברה הזרה. אולם, אירוע מס זה הינו פטור בהתאם לדין המקומי החל במדינת המושב המקורית.
1.7. רישום החברה הזרה במדינת המושב החדשה אינו מייצר בסיס עלות חדש או מועד רכישה חדש הן לנכסי החברה הזרה (UP-STEP) והן למניותיה ואלו שומרים על המחיר המקורי ויום הרכישה, כפי שהיו בידי החברה הזרה ובעלי מניותיה קודם לפעולת העתקת המושב.
1.8. פעולת העתקת המושב תדווח כנדרש בהתאם לחוקי המס המקומיים במדינת המושב
המקורית ובמדינת המושב החדשה.
1.9. החברה הישראלית והחברה הזרה הצהירו כי פעילות העתקת המושב נועדה לצרכים כלכליים, מסחריים ועסקיים ואין בה כדי ליצור הפחתת מס בישראל. על מנת להבטיח את האמור, החברה הישראלית והחברה הזרה הסכימו שלא לפגוע בזכויות המיסוי של ישראל כתוצאה משינוי מדינת התושבות של החברה הזרה והחלת אמנת המס בין ישראל לבין מדינת התושבות החדשה.
2. פרטי הבקשה:
לאשר כי העתקת מקום המושב של החברה הזרה כמתואר בסעיף 1 לעיל אינו מהווה "מכירה" לצרכי מס בישראל כהגדרתה בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה, ובהתאם, לאשר כי הליך זה אינו מהווה אירוע מס בישראל.
3. החלטת המיסוי ותנאיה:
1.3. בהתאם להצהרות החברה הישראלית והחברה הזרה לעיל, אושר, כי העתקת מקום המושב של החברה הזרה אינו מייצר אירוע מס בגין מניות החברה הישראלית. למען הסר ספק, נקבע כי המחיר המקורי ויום הרכישה של מניות החברה הישראלית והחברה הזרה יהיו כפי שהיו עובר להעתקת מקום המושב של החברה הזרה.
3.2. הוסכם כי מכירה עתידית של מניות החברה הישראלית על ידי החברה הזרה לאחר פעולת העתקת התושבות למדינת התושבות החדשה, ככל ותהיה, תישאר חייבת במס בהתאם להוראות הפקודה ולא תהיה זכאות לפטור ממס בהתאם להוראות הפקודה כתוצאה מהעתקת מדינת המושב.
3.3. הוסכם שלא תהיה פגיעה בזכויות המיסוי של ישראל כתוצאה משינוי מדינת התושבות של החברה הזרה. לאור האמור, כל פעולות עתידיות בין החברה הזרה לחברה הישראלית (למשל דיבידנדים שיחולקו מישראל או מכירה עתידית של מניות החברה הישראלית) אשר זכאיות להקלה מכוח הוראות האמנה למניעת כפל מס, יתחייבו לפי שיעור המס הגבוה מבין שיעור המס שנקבע באמנת המס בין ישראל לבין מדינת המושב המקורית ושיעור המס שנקבע באמנת המס בין ישראל לבין מדינת המושב החדשה.
3.4. במסגרת החלטת המיסוי נקבעו מגבלות ותנאים נוספים.